duminică, 26 iulie 2015

BULGARIA 2015-IN CAUTAREA CETATILOR TRACICE-DE LA CALARASI LA VOINOVO-PARTEA INTAI

Dimineata de 17 iulie 2015 ma gaseste in Autogara Obor.La sase iau primul maxi-taxi catre Municipiul Calarasi.Vorbisem cu Octavian Ceama,un prieten de munte,daca poate sa ma ajute cu transportul,din oras pana in portul Chiciu,de unde putem lua bacul spre Silistra.Disfunctionalitatile din aceasta tara sunt mari cat tara insasi:nu exista mijloc de transport,de la Calarasi,pana in port,si sunt 10 km.Clasa politica romaneasca si-a batut joc de popor cat a dorit.Aici trebuie sa ai mereu un prieten,o ruda,un coleg,ca sa te ajute cu ceva.Statul nu pune osul,nu se implica.Statul doar cere.Atat.Deci,mare noroc pe capul meu,cu acest Octavian Ceama,alpinist cu o bogata experienta nationala si internationala.Ii multumesc si pe aceasta cale.Si ii raman dator.
Octavian a venit la ora opt,in centru.Am ajuns rapid in port,unde multa lume astepta bacul.
Am mai facut cateva poze cu amicul de munte ,apoi ne-am luat la revedere.Bacul nu costa nimic pentru oameni ce merg per-pedes.Pentru masini este 16 lei.Odata trecuta Dunarea ,intervine primul obstacol.Intr-o calatorie de unul singur,factorul uman este decisiv.Poti sa dai de o suta de tampiti,care se cred ei mai desptepti,iar acestia iti vor baga bete in roate ,din o suta de motive.Angajatul vamal Florin Tariceanu,poate vreo ruda de gradul 7 cu politicianul roman,dintr-un exces de zel,incepe sa-mi puna intrebari cat se poate de stupide.Iata-le:"de ce singur?";"ati mai fost  pe aici?";"cum,de 7 ani n-ati mai fost?";"unde vreti sa mergeti?";"stiti cat de departe e gara Silistra?"Fiind la inceputul calatoriei,nervii mei erau fresh.Frutti fresh.Ii zambeam gamanului asta de Tariceanu,adus aici prin cine stie ce pile,de la Taranoaia countryside.
Vamesul imi ura ,hodoronc-tronc,calatorie placuta,dupa toate intrebarile inutile.O sa ajungem noi in Shengen cand o zbura porcul!
Calatoria aceasta mi-am conceput-o pana in cele mai mici detalii.Stiam pana si strazile pe care ar fi trebuit sa merg.Prima imagine cu Silistra,dupa 7 ani,este urmatoarea:un oras plin de praf gros,iesit din strazile cu cratere pe post de gropi.Praful inecacios era ridicat de Kamazurile care munceau de zor la transportul molozului etc.Se pare ca si edilii lor si-au  luat pastilele de memorie,o data la patru ani,amintindu-si ca in orase traiesc cetateni,oameni ca si ei,si ca vor avea nevoie de un vot.Bulgaria si Romania sunt tipice in aceasta problema,nu ne-am schimbat cu nimic.Ba,as spune ca dupa 8 ani in U.E.ne-am tampit rau de tot,ne-am inrait.Asa am vazut si la priatelii bulgarski,din foarte mare pacate.
Ma indrept calm spre parc,o frumusete verde unde poti face o promenada ne-ilfoveana cu vreo iubita.Deocamdata imaginara.Dunarea este fascinanta aici.Se pare ca i-am luat locul lui Radu Tudoran,ca numai el calatorea asa,"de nebun",prin Europa anilor 70,scriind mai apoi "Acea fata frumoasa"...
Traversez parcul,apoi ajung la Autogara si Gara.Ambele sunt foarte aproape.Ambele,incremenite la past tense,intr-un colb respingator.Gara Silistra arata ca in anii 70.Praful de pe geamuri cred ca nu a mai fost sters de pe vremea lui Todor Jifkov.Pe bune,nu vorbesc prostii.Aici exista doar 3-4 trenuri.Unul il voi lua eu,pana la Alfatar.Dar,stai,sa nu sarim peste etape.Ma indrept spre Kaufland,si cand sa imi iau caruciorul,observ ca moneda mea de 50 de bani nu incape.Ai uitat ca esti in alta tara?? Bancnota de 20 de leva n-as vrea s-o schimb tocmai pentru amanuntul asta,dar daca trebuie...Un cetatean ma intreaba de unde sunt.Apoi imi spune ca ,daca sunt roman ,pot folosi o moneda de 10 bani.Functioneaza,iau caruciorul,intru in Kaufland cu ditamai sonda spatiala Soyuz/Sputnik/Atta 80 litri.Lumea,trezita din amorteala ,e uimita."Sa nu dam curs elementelor exterioare negative",parca asa spunea odata Mario Sorin Vasilescu.Ha,ha.
Dooamna de la ghiseu este amabila,pun sonda spatiala dincolo de tejghea,apoi merg sa cumpar cate ceva.Nu gasesc Karnobatul pentru prietenii romani,dar gasesc un Yambol demi-sec ce arata bine.M-am carat cu el ,fara sa-l desfac,toata expeditia.Hai ca am ambitie!
Urc pe un bulevard prafos,flancat de blocuri urate.Pe la astia n-a ajuns programul cu resaparea blocurilor.Ehe,Cipriane,nici nu stii ce pui de capitalist mai imi esti! Ziceai ca nu-i bine la tine-n tara,uite cum e la astia!!
Fac stanga,intrand pe Bulevardul Veliko Trnovo.Vai,vai,pentru un asa nume aveti un bulevard bombardat.Craterele sunt cele mai mari aici iar Kamazurile ridica praful in inaltul cerului.Traversez"bulevardul",intru pe treptele ce ma conduc la Medjit Tabia ,cetatea construita de un neamt,Moltke,pe la 1841,impotriva rusilor.
Treptele sunt atat de multe si inaintez cu greutate.De sus se vede bine orasul,si Dunarea.
Intru in cetate si muzeograful imi cere 4 leva sau 10 lei.E totusi o curiozitate cum sunt facute preturile,la vizitarea obiectivelor turistice,aici,in Bulgaria.Spre exemplu,vizitand o alta cetate,la final de expeditie,aceasta mi s-a parut a fi mult mai grandioasa si ca ai ce sa vezi,mai mult,de data asta ,pentru 2 leva.In plus,la cetatea Ovech mi s-a dat bilet,pe cand aici,nu.Muzeograful stie romaneste,ma intreaba cum ma cheama.Imi spune ca ma cheama ca pe Patriarhul Rusiei!! Hai ca asta e o gluma!
Vizitez cetatea,chiar merita.Are niste ziduri foarte groase si o forma circulara.
Imi iau la revedere de la muzeograf si plec putin mai jos,in parculet,unde e o banca si o masa,tocmai buna pentru pranz.La ora 15 am tren spre Alfatar;mai sunt deci 2 ceasuri.
La gara iau un bilet care costa 2 leva.In tren nu functoneaza aerul conditionat si simt cum sunt ca inr-un cuptor.Geamurile nu se deschid.Ce frumos e peisajul,cu dealuri verzi,paduri ,floarea-soarelui.Cobor in Alfatar.Ma indrept spre Voinovo si am de mers pe jos 16 km.Sunt parca intr-un tunel al timpului,merg si iar merg printr-o padure ceva mai mare ca Parcul Natural Comana.Ea este traversata de un drum asfaltat ,pana la Voinovo.N-am mai vazut asa ceva in viata mea:pe cei 16 km nu exista pic de apa,si totusi verdele este aiuritor,copacii sunt bine infipti,vegetatia e ca-n jungla.Fac doar 8 km pe jos,simt ca ma innebuneste canicula.Am totusi in spate 25 kg.Pun cortul langa o padure deasa,la ora 7 seara.Noaptea imi urla sacalii ,langa cort.Dimineata de 18 iulie 2015 se anunta calduroasa.Pe la noua plec.Astazi trebuie sa gasesc Suhata Reka,tocmai de aceea am venit pe aici.Suhata Reka inseamna Raul Secat ,si pe parcursul sau exista foarte multe pesteri si cetati tracice.Pentru cine nu stie,ceea ce am facut eu este incadrat oficial intr-un circuit turistic pentru care U.E.a dat banuti.Dar ei nu se regasesc decat teoretic,pe internet.Balariile sunt cat casa,favorizand viperele sa-si desfasoare activitatea,un put,o fantana,nu s-a sapat,bancute nu sunt.Exista doar un panou,foarte mic,la intrare,pe care scrie Cave Monastery iar pe drum este un panou mic,scris de oameni,pe care scrie:"Atentie,vipere!".Atat.Zona este plina de mister,este foarte salbateca.E bizar ca nu exista nici cel mai mic susur de apa aici.Calcarul predomina,ca si stanca.In vreo 3 ore am gasit intrarea in Suhata Reka,dar datorita flerului meu e calator obisuit cu turele pe la Comana.Momentul culminant al zilei a fost atunci cand am coborat treptele de fier care ajungeau pe platoul stancilor:o vipera se odihnea la soare,pe o treapta.Noroc ca am avut toiagul cu mine,am dat in treapta,si vipera a plecat usor,incolacindu-se de metal.Cum sa nu ti se faca frica??
O alta problema a zilei de 18 iulie a fost lipsa apei si canicula.Ramas doar cu 200 mililitri de apa,am crapat de sete pana in Voinovo,care nu mai vrroia sa apara.Pe la ora 14 am ajuns la marginea satului,acolo unde am dat de o cismea.Niste muncitori se uitau cam bizar la mine.Eu,cam tot asa,la ei.A avut unul inspiratia sa ma intrebe ceva,dar n-am inteles.I-am spus ca sunt roman si-atunci a aparut zambetul pe fetele alora,pana atunci crispate.La intrarea in sat am dat de un tip care avea ditamai serele cu rosii.Am cerut sa cumpar dar omul mi le-a dat gratis.Am insistat cu bani,dar n-a vrut.Am intrat in sat,mi-am pus cortul la umbra si am stat asa pana seara,cand mi-am mutat cortul pe loc plat,langa o alta cismea.




























Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu